Scenekunstner

Jeg ønsker at invitere publikum indenfor i et poetisk univers, hvor jeg i verbal eller non-verbal dialog skaber tankevækkende oplevelser ved at forstørre og fordreje det umiddelbart genkendelige. Jeg vil skabe sprækker til en verden hvor skellet mellem barn/voksen og fakta/fiktion udviskes. Trække poesien frem i oversete detaljer og vende tankemønstre på hovedet. 

Jeg har arbejdet som professionel scenekunstner siden 2004. Mit primære arbejde de første 6 år har været for Teatro de Los Sentidos men også for bl. a Cantabile 2, Carte Blanche og det franske kompagni Ici-meme.

Nu er jeg kunstnerisk leder af Luna Park Scenekunst som jeg startede med scenograf Luise Midtgaard i 2013.  Jeg skriver, iscenesætter og udvikler visuelle koncepter og er med fra den første idégenerering til udførelse og fremførelse. I 2018 spillede jeg med i Voks Skov af Seidlers Sensorium, Secret Hotels En vandringsforelæsning om myrer og producerede den lille udendørsforestilling Mini-a-Tours. Men højdepunktet var helt sikkert at lave forestillingen byVANDring i Svendborg, hvor jeg forenede kollegaer fra Spanien og danske performere. byVANDring er støttet af Statens Kunstfond og lokalpuljen Liv i min By. Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst har netop givet støtte til en ny undendørsforestilling ‘Drømmenes By’, som har premiere i Svendborg i april 2020 og vil kunne opleves på Aprilfestival i Holbæk. Jeg er desuden utrolig glad for at være fast tilknyttet Daily Fiction som dramaturg og sparringspartner.

“The solo performer Betina Birkjaer is a joy to watch and has a childlike wonder that is infectuous” . Læs hele teaterblogger Maria Giergiels anmeldelse af Hukommelsespaladset (2014) af Luna Park Scenekunst her

“Stykket efterlever på bedste vis, at der bliver en stor grad af samspil med publikum. Vi, som publikum, kommer hinanden ved, men uden at det bliver for omklamrende eller ubehageligt. Der er en stor pærevælling af vigtige dialoger og insisterende og nærværende skuespillere. En rejse gennem dit indre og ydre sansespektrum. En magisk bagdør til det personlige maskinrum. Og deri fanger byVANDring hele essensen af, hvad en god vandreforestilling kan indeholde.”  Læs hele Thormod S. Kambans anmeldelse af byVANDring (2018) for Ungt Teaterblod her