BABETTE

Rundstedlund – Karen Blixen Museet (2018)

En blodrød, sanselig udstilling om Pariserkommunen 1871. Et arbejderoprør som Karen Blixens far, Wilhelm Dinesen, oplever opfyldt af fryd og rædsel. Et Paris, som inspirerer den politisk engagerede Victor Hugos poesi og Blixens fortælling om chefkokken og kommunarden Babette. Blandt de røde gardiner og faner, dukker et overdimensioneret bord op dækket af hvide duge. Herunder gemmer sig Babettes revolutionære ord og hendes drøm om det der var engang…

Den røde udstilling om Paris under pariserkommunen er sanselig og flerdimensionel… Det er en både interessant og meget magtfuld udstilling, der på overbevisende måde og med næsten filmiske virkemidler (…) sætter den franske historie i spil. Bibliotekattensboeger.com

Oppe på første sal får du hele tragediens forløb (…) i koncentreret og kort og kronologisk form spækket med signifikante citater. Sat ind i rammer af drapeauer af samme røde farve som revolutionens, lidenskabens og Babettes blodindsmurte strømpefødder på barrikaden. Med historiske oplysninger trykt i de sorte og lysegule grafiske farver, som dødsannoncer og officielle bekendtgørelser har til fælles i Frankrig. Sekunderet af sagte lyd af storbyens mareridt med flammer, som fortærer alt levende og dødt. (…) Nærmest som et sagte rekviem over en mytisk drøm. Bo Tao Michaëlis, Politiken

Kurator/ scenograf: Betina Birkjær, kurator/tekst: Annemari Borgaard Clausen, grafik: Mette Secher, lyddesign: Knud Riishøjgård, duftdesign: Giovanna Pezzullo, udstillingsopbygning: Flemming Stig Lauritsen, skræddere: Lene & Astrid. Fotograf: Ard Jongsma (2018)