FORFATTER

Roman i fire årstider

Cover: Andrew Sanderson

“Det er en stille morgen. Så stille som der kun kan være, når der er sne i luften. Træet er gået i dvale. Bladene ligger sirligt på jorden med blomsterne ovenpå. Det kommer ikke til at sætte flere knopper. De celler, der lå klar til at forvandle sig til spæde blade til foråret, er gået i stå. Havet har trukket sig, så rødderne er tørret ud, og i stedet for at vandre oven på havet, der ruller under byen, går beboerne nu på en overflade, der hvert øjeblik kan styrte sammen.”

Fra ROMAN I FIRE ÅRSTIDER.

I efteråret 2014 udkom min første bog ROMAN I FIRE ÅRSTIDER på  Jensen og Dalgaard. Jeg har så længe, jeg kan huske været fascineret af ord. Ord kan alt. For mig er det at skrive tæt knyttet til mit virke som performer og installationskunstner. Det hele handler om at fortælle en historie. Historier man kan fare vild i og finde sig selv i. Jeg har skrevet tekster til flere forestillinger bl.a Venuslabyrinten af Cantabile 2 og City Puzzle af Enrique Vargas og ikke mindst HUKOMMELSESPALADSET af Luna Park Scenekunst.
I 2015 skrev og fremførte jeg radiomonologen PIANO i forbindelse med AKT1 i Nikolaj Kunsthal. PIANO kan høres her.  I 2016 kunne lydcollagen UTOPIA høres på henholdsvis Albertlund Bibliotek, Frederiksberg Bibliotek og Helsingør Bibliotek i forbindelse med Luna Park Scenekunsts installationsbidrag til Det Litterære Udstillingshus. I august 2015 blev jeg optaget på Dramatiker Væksthus 15-17, hvor jeg har kunnet fordybe mig i at skrive dramatik for børn og unge. Jeg arbejder netop på mit afgangsstykke, som har arbejdstitlen ‘Kastanjes Træ’ hvor jeg er heldig at have den dygtige Tomas Lagermand Lundme som mentor. Under Copenhagen Stage kan der opleves uddrag af de 6 afgangsstykker på Zebu. Se mere her.

Anmeldelser

– Lektørudtalelse til bibliotekerne af Grethe Lorentsen.

“…Finurlig og fint kniplet mytisk fortælling, der behændigt leger med allegorier, elementer fra teatret, eventyret og magisk realisme og som har en underfundig humor. Romanen skal læses mere end en gang for at fange de fine nuancer. Spændende debut. Anbefales til læsere af nye begavede forfattere. Birkjær er, med denne sælsomme fortælling, i familie med fx Haruki Murakami og Charlotte Weitze.”

– Bogblogger Lars Poulsen.

“…Betina Birkjær er en ny stjerne på den litterære himmel og hun er helt sin egen.” *****

– Jens Wenneberg. Nordjyske Stiftstidende.

“…Romanens store force er Betina Birkjærs lyriske prosa, der bæres frem af rytme, tonefald og sansninger, kort sagt lyrisme når den er bedst, men samtidig fornemmer man i de lyriske passager en vis, næsten ironisk distance. Ud af det er kommet en debut af de mere usædvanlige.” ****

– Holger Ruppert, Frederiksberg Lokalavis.

“…Man kan læse Betina Birkjærs debutroman på flere måder. Som et stykke finvævet tæppe med finurlige skikkelser og mærkværdige tildragelser,  så man gnider øjnene een gang eller to, for nu at bemærke, om man nu læste rigtigt. Eller du kan læse og se den som en dommedags-skæbnefortælling. Der er bizarre og vidunderlige krummer i Betina Birkjærs måde at håndtere sin skæbnefortælling. Det bliver mere end interessant at se, hvad hun disker op med næste gang!”

– Helene Freiberg-Andersen. Fyens Stiftstidende.

“Værdien af refleksion og følelse er kernen i værket, der forstærkes yderligere af fortællerstemmens delikate barnagtighed. Roman i fire årstider er en bemærkelsesværdig debut fra Betina Birkjær, der hensætter læseren til barnets oplevelse af livets sammensathed, og som afslører barnets udvikling mod en større forståelse og den voksnes afvikling til en større accept.” ****

– Ole Møller. Dagbladenes Bureau.

“Voldsomme, men også rørende ting sker i takt med, at årstiderne skifter og det går mod vinter. Betina Birkjær har skabt sin helt egen lilleverden, som nok skal afspejle den store. Der er drama i den lille by.” ****

– Forfatter og blogger Michael Svennevig.

“…bagefter ruller fortællingerne videre med blodet rundt i kroppen. Det gjorde de i hvert fald hos mig. Tillykke til den debuterende Betina Birkjær, der fortjener at hendes fascinerende og egenartede romandebut finder frem til mange læsere. Romanen er en lyrisk rejse, der bliver siddende i kroppen længe efter. Og hvor tit kan man sige det?”